Familjen

Alla inlägg under januari 2010

Av Olsson - 10 januari 2010 15:54

Idag åkte Maria tillbaka till S-stad i morgon börjar skolan igen för henne , hon hade en väldigt tung väska med sig tillbaka med alla kläder och saker hon fick i jul    Nu skall hon själv laga mat, städa o tvätta igen... men hon har klarat det fin en tremin så hon klarar säkert denna lika bra! Får se när hon skalll åka hem nästa gång. Påtal om mat så bestämmde Maria vad vi skulle äta igår och det blev köttbullar, kokt potatis och sås, hennes favorit mat som hon inte lagar "bara" till sig själv så hon får passa på att beställa det av mamma när hon kommer hem

Helenas tågresa gick lika dåligt som resan till Malmö, det började redan på Malmö central att tåget var försenat en halvtimme och den halvtimme skulle det vara mellan tågen i Stockholm där hon skulle byta till nästa tåg, alltså betyde det att när hon åkte iväg så visste vi nästan med säkerhet att hon inte skulle hinna med  med det tåget. Och mycket riktigt så missade hon tåget med ett par minuter istållet fick hon åka en omväg till Gävle och därifrån fick hon åka taxi hem till Falun, som SJ betalade... men hon kom hem några timmar senare än vad hon skulle så nu skall hon begära pengar tillbaka för båda resorna.

I morgon skall jag på jobbintervju så hålltummarna för mig det är visserligen på hemtjänsten, vill ju inte jobba inom hemtjänsten utan på ett vårdboende men får ta det jobb som erbjuds... skall fortsätta att söka andra jobb för detta på hemtjänsten blir nog bara timvik, om jag får det...

Vovvens ögon ser mycket bättre ut, de är inte svullna o röda och det vänstra ögat verkar inte titta åt ett helt annat håll längre, hoppas det inte kommer tillbaka när vi slutar med medicinerna o ögondropparna.

Dagens kloka ord: Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga.

Kinesiskt ordspråk

Av Olsson - 7 januari 2010 15:28

Idag ser vovvens ögon lite bättre ut det högra ser man inget ovanligt på men det vänstra är fortfarande lite konstigt men har som sagt blivit bättre...o hon ska ju fortfarande ta medicin.

Maria var hos tandläkaren i dag o tog bort en brun fläck som hon haft på sin framtand (det var inte karies utan "bara" en skönhetsfläck kan ha varit från om hon slagit i tanden när hon var liten) det blev jättebra så nu går hon runt o ler hela tiden   efter tandläkaren körde vi och köpte bullar till frukost + hämtade ut hennes tågbiljett så hon har den tills hon skall tillbaka till s-stad och gå i skolan. Äldsta dottern åker hem idag och vi får hoppas att hemresan går bättre än resan hit... hon blev försenad i flera timmar för tåget fungerade inte... hon fick åka buss i flera timmar o hon ska begära pengar tillbaka för resan.

Dagens kloka ord:

En sann vän är en sällsynt fågel.

Källa: Latinskt ordspråk

Av Olsson - 5 januari 2010 21:48

Idag åkte vi akut till djursjukhuset med vovven för hennes ögon och speciellt det  hon tittade konstigt med det... båda ögonen var röda o svullna också så vi åkte in har ju inte långt dit så det gick fort och vi kom in nästan direkt. Hennes pupiller kollades, trycket i båda ögonen kollades och dem färgade ögonen för att se om där var någon skada... inget hittades... men vi fick utskrivet ögondroppar, antiinflamatioriskt + smärtstillande. Hon har legat hela dagen och bara förflyttat sig när jag erbjudit mat (fick lite kött som vi hade till middagen igår + sin medicin som skulle tas med mat) och när hon skulle ut och göra sina behov... Hoppas nu medicinen hjälper...

Idag har jag och Helena varit och hälsat på en vännina (Helenas gudmor) och där fika och satt och pratade någon timme sen åkte vi hem och lagade mat. I dag blev det kyckling/pastasallad. Mums vad det är gott!

Just nu sitter vi och ser på Law and order som vi har på dvd-box.

Dagens kloka ord: Det är att göra en god gärning utan att tänka på att det är en god gärning.
Källa: Nalle Puh

Av Olsson - 1 januari 2010 21:59

Ja då är det nytt å,r 2010 och jag önskar alla ett gott nytt år!!! Nyårs afton firades hemma med familjen och goda vänner med god ma,t god dricka och mycket trevligt sällskap! Det var en jättetrevlig kväll! Hunden fick lugnande tabletter som nu många år tillbaka (tack vara att en ung kille ett år kastade en raktet mot oss när vi var ute på en promenad   hunden lider vart år som det smälls raketer men jag är ändå inte emot raketerna på nyårsafton utan är emot att man smäller alla andra dagar) och hon låg uppe på ovanvåningen och sov hela kvällen. Framåt ett på natten vågde hon gå ut i ett par sekunder och satte sig o kissade på gräsmattan och sprang sen in igen, hon var även ute en gång vid halv 5 när jag kom hem efter att ha varit chaufför till Jessica o hennes kompis. Då smällde dem inte raketer längre...

Julen firade vi i Falun hos äldsta dotter och hade en vit jul och jättemysigt med god mat, hemmagjorda köttbullar, sill, skinka med mera + spettkaka som vi tagit med oss från Malmö den klarade nästan hela resan utan att helt gå i tusen bitar.    Hunden gillade att det var så mycket snö, hon blir ju 10 till sommaren men ute i snön märks det inte att hon är till åren, det märktes inte förrän vi skulle upp för alla trapperna till dotterns lägenhet.  snö kan man bära med sig...

Dagens kloka ord: Döm inte hunden efter håren.